Skolarbete.

Fördjupningsuppgift: Att döda ett barn

 

 

  1. Vilka skillnader kan du hitta?

    Svar: Jag hittade lite olika skillnader. Som t.ex. bilen. Den var blå i texten men röd i filmen. I texten var det rutorna som var nervevade men i filmen var det en cabbe.Det står inget om att flickan springer ut till honom. I filmen springer flickan ut till pojken men mannen stod kvar brevid bilen.Det var även grusvägar i texten men i filmen var det asfalterat.

     

  2. Vilka likheter finns det?

    Svar: Allt var likt texten i filmen förutom det jag skrev i uppgift 1.

     

  3. Tänk på filmmusiken – på vilket sätt bidrar den till upplevelsen av filmen?

    Svar: De var väldigt tragisk musik i filmen som påverkade en psykiskt och tänker extra noga på vad som händer. Man ser för det mesta allt tragiskt i filmen och inget glatt.

 

 

 

 

 

  1. Hur skiljer sig beskrivningen av dessa scener?

    Svar: Jag valde scenen från det att mannen kör på pojken till det att föräldrarna kommer ut till sitt dödade barn. Jag grips så mycket av den scenen. Skillnaden mellan den scenen och texten är bilen som är röd i filmen men blå i texten. Kvinnan som åkte med i bilen blöder inte på handen i filmen. Men i texten blöder hon om handen. Framrutan på bilen är inte heller sönder det står varken i texten eller är med i filmen. Men det ligger glas splitter på marken vid det döda barnet.

     

  2. Vilken påverkar dig mest, filmen eller texten? Varför?

    Svar: Jag tycker att filmen är mer gripande. Eftersom där får man se och behöver inte föreställa sig saker i huvudet. Och där är även en tragisk bakgrundsmusik som gör att man blir deprimerad och tänker rätt mycket på allt det hemska som händer i filmsnittet.

 

 

 

 

Av: Emelie Karlsson Brambeck FT11


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0